Ιατρική του μέλλοντος

Μπορούν τα αντιγηραντικά συμπληρώματα να μας κάνουν να φαινόμαστε νεότεροι;

Γράφει: Ελεάνα Παπαχαραλάμπους
28/9/2015
Οι ισχυρισμοί εναντίον της πραγματικότητας

Ο καλύτερος τρόπος να μεγαλώνουμε χαριτωμένα είναι υιοθετώντας καλές συνήθειες, όπως η υγιεινή διατροφή και η τακτική άσκηση και όχι μόνο επειδή ο συνδυασμός σας κάνει να δείχνετε νεότεροι. Οι έρευνες δείχνουν ότι ένας υγιεινός τρόπος ζωής προσφέρει τα περισσότερα οφέλη, τα οποία τα προϊόντα αντι-γήρανσης ισχυρίζονται ότι παρέχουν, λιγότερο σωματικό λίπος, περισσότερη ενέργεια, περισσότερο σθένος και μεγαλύτερη μυϊκή δύναμη, με καμία από τις επικίνδυνες παρενέργειες των εν λόγω προϊόντων.

Σημαντικό είναι να γνωρίζουμε πως η σωστή δοσολογία από το κατάλληλο συμπλήρωμα επιφέρει αναγεννητικές και προληπτικές δράσεις. Με γνώμονα πάντα την προσωποποιημένη προληπτική ιατρική μέσω της συνταγογραφούμενης πρόσληψης βιταμινών είναι η ιατρική του μέλλοντος. Μετρώντας τι πραγματικά λείπει από τον οργανισμό μας, έχουμε την ευκαιρία να καταναλώνουμε μόνο τις ουσίες που χρειαζόμαστε με ειδικά πρωτόκολλα κομμένα και ραμμένα στα μέτρα μας. Όπως διαλέγουμε τα ρούχα μας, το φαγητό μας ή τις κρέμες προσώπου μας, ανάλογα δηλαδή με τις προσωπικές μας ανάγκες, έτσι πρέπει να γίνεται και με τις βιταμίνες!
Κοιτάξαμε ορισμένους από αυτούς τους ισχυρισμούς και τι μπορείτε να περιμένετε πραγματικά από αυτά τα προϊόντα. Εδώ είναι αυτό που βρήκαμε.

«Η κατανάλωση βιταμινών σε μεγάλες δόσεις μας κάνουν να νιώθουμε νεότεροι»

Πραγματικότητα: Με το να πλημμυρίζεις το σύστημα σου με υψηλή συγκέντρωση βιταμινών ενδοφλεβίως επιταχύνει την απορρόφηση τους στην κυκλοφορία του αίματος. Αν μερικώς είναι καλό, τότε πιο πολύ είναι καλύτερο και ακόμη πιο πολύ είναι το καλύτερο, έτσι δεν είναι; ΟΧΙ ακριβώς.

"Χρειάζεται περαιτέρω δοκιμή», λέει ο συγγραφέας της μελέτης, David L. Katz, MD, MPH, διευθυντής του Πανεπιστημίου του Yale Ερευνητικό Κέντρο Πρόληψης. "Τέτοιες δοσολογίες μπορεί να είναι επωφελής για κάποια άτομα κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις, όπως και εκείνοι που έχουν πρόβλημα απορρόφησης θρεπτικών συστατικών μέσω της γαστρεντερικής οδού τους. Αλλά δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται από τους ανθρώπους που ψάχνουν για μια γρήγορη λύση για την υγεία τους."

Το Consumer Reports λέει: Για την συντριπτική πλειοψηφία, ο καλύτερος τρόπος για να λάβετε βιταμίνες είναι μέσω της διατροφής σας.

«Τα συμπληρώματα DHEA προλαμβάνουν ασθένειες και αυξάνουν την ενέργεια»

Πραγματικότητα: Τα ράφια των φαρμακείων είναι γεμάτα με μπουκάλια (DHEA) συμπληρώματα δεϋδροεπιανδροστερόνης. Αλλά το σώμα σας παράγει την ορμόνη φυσικά. Και ενώ τα επίπεδα DHEA  αρχίζουν να μειώνονται περίπου στην ηλικία των ( μαζί με αλλαγές που σχετίζονται με την ηλικία των 30 την ίδια στιγμή, όπως η μειωμένη μυϊκή μάζα, η μείωση της πυκνότητας των οστών )  δεν υπάρχει κανένα αποδεικτικό στοιχείο ότι η λήψη πρόσθετων DHEA συμβάλλει στην αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων .

Το Consumer Reports λέει: Επειδή δεν υπάρχει καμία απόδειξη της αποτελεσματικότητας, και οι παρενέργειες μπορούν να περιλαμβάνουν την μείωση των επιπέδων της καλής χοληστερόλης, αύξηση της τριχοφυΐας προσώπου στις γυναίκες,  ακμή, καθώς και τις ανησυχίες για διάφορες μορφές καρκίνου, καλό είναι να αποφεύγονται


«Τα συμπληρώματα Ω3 επιβραδύνουν τις επιπτώσεις του γήρατος»

Πραγματικότητα: Οι επιστήμονες γνωρίζουν εδώ και καιρό ότι τα ωμέγα-3 λιπαρών οξέα, είτε τα πάρετε από ένα χάπι ή από τρόφιμα όπως ο σολομός και οι σαρδέλες, μπορούν να βοηθήσουν στην προστασία από τις καρδιακές παθήσεις, τη ρευματοειδή αρθρίτιδα και, ενδεχομένως, από άλλες ασθένειες. Αλλά ποια η σύνδεση τους με τη γήρανση;

Μια μελέτη του 2012 από το Ohio State University διαπίστωσε ότι οι περισσότεροι υπέρβαροι, αλλά κατά τα άλλα υγιείς συμμετέχοντες, που ήταν μεσήλικες έλαβαν συμπληρώματα ωμέγα-3 για τέσσερις μήνες μετέβαλαν την αναλογία των λιπαρών οξέων τους με τρόπο που να συμβάλει στη διατήρηση των τελομερών. Είναι η πρώτη απόδειξη που να υποδηλώνει ότι ένα συμπλήρωμα διατροφής μπορεί πραγματικά να βοηθήσει και να κάνει τη διαφορά στη γήρανση.

Το Consumer Reports λέει: Αν και η μελέτη είναι ενδιαφέρουσα, απαιτείται περισσότερη έρευνα. Προς το παρόν δεν υπάρχουν αρκετές αποδείξεις για να συστήσει κάποιος συμπληρώματα ωμέγα-3 για τις πιθανές επιπτώσεις τους στα τελομερή. Η κατανάλωση λιπαρών ψαριών δύο φορές την εβδομάδα είναι κάτι που αξίζει να σκεφτείτε,  δεδομένου ότι τα ψάρια προσφέρουν τεκμηριωμένα καρδιαγγειακά οφέλη.

«Το κόκκινο κρασί μας βοηθά να ζήσουμε περισσότερο»

Πραγματικότητα: Δεν είναι τόσο πολύ το κρασί κυριολεκτικά, αλλά η ρεσβερατρόλη η οποία βρίσκεται στο δέρμα των σταφυλιών η οποία λέγεται πως επιμηκύνει τη ζωή σας. Η έρευνα δείχνει ότι η ρεσβερατρόλη μιμείται τα αποτελέσματα της μείωσης της θερμιδικής κατανάλωσης, η οποία έχει βρεθεί να επεκτείνει τη ζωή των πειραματόζωων. Διατηρώντας μια διατροφή χαμηλή σε θερμίδες έχει συνδεθεί όχι μόνο με χαμηλότερο δείκτη μάζας σώματος αλλά και με τη μείωση της αρτηριακής πίεσης και τη βελτίωση της μνήμης.

Οι ερευνητές ελπίζουν ότι η ρεσβερατρόλη θα αποδειχθεί πιο εύγευστος τρόπος για να λάβει κανείς τα οφέλη της αντι-γήρανσης του περιορισμού των θερμίδων, επιτρέποντας στους ανθρώπους να τρώνε και να πίνουν άνετα. Αλλά δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι η ρεσβερατρόλη θα μας κρατήσει νέους.

Το Consumer Reports λέει: Μπορείτε να δώσετε μια ευκαιρία στη ρεσβερατρόλη, με μέτρο, όχι περισσότερο από 10 ουγκιές του κρασιού ημερησίως για τους άνδρες, 5 ουγκιές για τις γυναίκες. Αλλά σημειώστε ότι η έρευνα δείχνει ότι για τους περισσότερους ανθρώπους τα οφέλη από την κατανάλωση αλκοόλ δεν αντισταθμίζουν τους άλλους πιθανούς κινδύνους.

«Τα συμπληρώματα καταλάσης απομακρύνουν τα γκρίζα μαλλιά»

Πραγματικότητα: Το μυστήριο του τι προκαλεί τα μαλλιά να γίνονται γκρι φαίνεται να έχει, τουλάχιστον εν μέρει, λυθεί όταν οι ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Bradford στην Αγγλία ανακάλυψαν ότι τα γκρίζα μαλλιά έχουν χαμηλότερα από τα φυσιολογικά επίπεδα του ενζύμου καταλάση. Γιατί είναι τόσο σημαντικό; Τα κύτταρα της τρίχας παράγουν υπεροξείδιο του υδρογόνου (που χρησιμοποιείται για να φωτίσει το χρώμα των μαλλιών) και καταλάση, η οποία διασπά το υπεροξείδιο του υδρογόνου σε νερό και οξυγόνο, τουλάχιστον για λίγο. Καθώς μεγαλώνουμε, η παραγωγή καταλάσης επιβραδύνεται, αφήνοντας τίποτα πίσω της για να κρατήσει τα επίπεδα του υπεροξειδίου του υδρογόνου. Ως αποτέλεσμα, τα μαλλιά γίνονται γκρι (αλλά πόσο γκρι εξαρτάται από άλλους παράγοντες, όπως η γενετική και τον τρόπο ζωής).

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε τον Ιούλιο του 2009 από την Ομοσπονδία των Αμερικανικών Εταιρειών στην Εφημερίδα Πειραματικής Βιολογίας, δεν αποδεικνύει ότι η λήψη της καταλάσης σε μορφή χαπιού εμποδίζει τα μαλλιά από το να γίνονται γκρι. Αλλά αυτό δεν εμπόδισε τους δημιουργούς του Go Away Gray από τo να χρησιμοποιήσουν την μελέτη για  να ενισχύσουν τους ισχυρισμούς  ότι το προϊόν θα «προλάβει και θα ανατρέψει τα γκρίζα μαλλιά»

Επιπλέον, το συμπλήρωμα καταλάσης δεν έχει υποστεί καμία κλινική δοκιμή για να ελέγξει πόσο καλά λειτουργεί ή ακόμα και τους πιθανούς κινδύνους για την υγεία του ανθρώπου. «Δεν υπάρχουν διαθέσιμα δεδομένα" λέει ο Robyn Gmyrek, MD, επικεφαλής του τμήματος αισθητικής δερματολογίας στο New York Presbyterian Hospital-/ Columbia University Medical Center. «Εγώ δεν θα κατανάλωνα καμία ουσία της οποίας δεν θα γνώριζα τους κινδύνους»








ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ